Afgelopen januari heeft het team van Professor Xu Weiguo, gevestigd in het onderzoekscentrum voor digitale architectuur van de Tsinghua University in Shanghai, de langste betonnen brug ter wereld gemaakt met 3D-printen.
Met een lengte van 26,3 meter en een breedte van 3,6 meter, kruist de brug een van de kanalen van het Baoshan-district. Het ontwerp is bedacht door het universitaire team, terwijl de constructie is geleid door het bedrijf Wisdome Bay in Shanghai.
De structuur is geïnspireerd op de historische Anji-brug van Zhaozhou (China) en de Chinese instellingen beweren dat deze nieuwe brug de eerste stap is naar een nieuwe technologie die in de toekomst regelmatig gebruikt zal worden voor technische projecten over de hele wereld.
De brug bestaat uit een enkele boog om het gewicht te dragen, elke borstwering is 14,4 meter van elkaar verwijderd. Het team heeft eerst een 1:4 schaalmodel gecreëerd, voordat het drukproces gestart werd. Het vermogen van de brug om een groot aantal mensen in het hele voetgangersgebied te ondersteunen, is bevestigd.
De brug is gebouwd met behulp van 176 betonnen eenheden geproduceerd door een 3D-printsysteem met twee robotarmen ontwikkeld door het team van professor Wu Weiguo, wat 450 uur duurde om te voltooien.
Het team rapporteerde dat in vergelijking met andere bruggen met dezelfde grootte, de kosten van deze brug een derde minder waren, omdat de constructie van het hoofdlichaam geen steigers of andere ondersteunende structuren vereiste, waardoor aanzienlijke kosten werden bespaard.
De brug is ook uitgerust me een monitoringsysteem dat zijn vervormingen door de jaren heen registreert. Dit systeem helpt de ontwikkeling van nieuwe betonnen materialen en mechanische structuren gecreëerd door 3D-printmethoden.
Foto door JCDA