Ideal Work, sponsor van de restauratie, koos Gatto om het doek dat de werken bedekt te illustreren
Ideal Work sponsort de restauratie van het wapen van Cosimo II de’ Medici. Het dekkleed is geïllustreerd door de kunstenaar Alessandro Gatto.
Ideal Work is begonnen met de restauratie van het wapen van Cosimo II de’ Medici boven de hoofdboog van de Loggia del Grano (graanmarkt) in Florence.
De restauratie van het in verval geraakte wapen wordt gefinancierd door Ideal Work in een project dat is voorgesteld door Fondaco, een bedrijf dat gespecialiseerd is in cultuursponsoring.
Ideal Work heeft besloten om het oppervlak van het dekkleed van de restauratiewerken aan te bieden aan Alessandro Gatto, de beste humorist en illustrator ter wereld. Het werk portretteert een onbekende Cosimo II, die de stad observeert en van onder het doek naar buiten kijkt. Gatto heeft Florence een origineel stuk hedendaagse kunst gepresenteerd, gebaseerd op een ironische observatie van het dagelijks leven.
“We zijn verheugd om dit project te ondernemen in de stad Florence, een van de culturele hoofdsteden van Italië,” zeiden Luca Seminati en Maurizio Pontello, de oprichters van Ideal Work, “en we willen vooral de gemeente Florence, de Superintendency en Fondaco bedanken voor het mogelijk maken van de creatie ervan. Een operatie in de tekenkamer van de stad met een van haar symbolen, waar we bijzonder trots op zijn.”
Door te kiezen voor het herstel van de artistieke pracht van het 17e eeuwse Florence en ruimte te maken voor de hedendaagse kunst van Alessandro Gatto, toont Ideal Work opnieuw zijn lust om te experimenteren en zijn bijzondere affiniteit met de wereld van de kunst en de architectuur.
Het wapen van de’Medici, een symbool van Florentijnse en Italiaanse kunst
De zogenaamde “Loggia del Grano”, begonnen in 1619 naar een ontwerp van de architect Giulio Parigi, die in opdracht van Groothertog Cosimo II de’ Medici, ligt tussen de Via de’ Neri en de Via Castellani en diende als graanmarkt. De buste van Cosimo II de’ Medici, die de opdracht gaf voor het werk, torent hoog boven op de middelste boog die over de Via de’ Neri hangt en is het werk van Chiarissimo Fancelli (volgens F. Baldinucci). De buste is gemaakt van marmer en Cosimo, gewapend en met het kruis van de heilige Stefanus, wordt omlijst door het wapens van de’ Medici-dynastie (zes ballen in de muur, waarvan de bovenste in het blauw, met dank aan de Fransen, en de andere in het rood) met een kroon, terwijl in het onderste gedeelte een leeuwenkop een van de zes ballen tussen de kaken houdt. Onderaan, op de hoeksteen van de boog, staat op een cartouche, eveneens in marmer, “egenorum patri”. De viering van de vorst is duidelijk en, afgebeeld tussen de symbolen van de familie en de stad, wordt hij beschreven als de “vader van de behoeftigen”, ongetwijfeld een verwijzing naar de functie van de loggia als opslagplaats en in de levering van basisgoederen om het volk te onderhouden.
Alessandro Gatto, de koning van de humoristische illustratie
Alessandro Gatto werd geboren in 1957 in Castelfranco Veneto, waar hij woont en werkt als graficus en schilder. Hij heeft opdrachten uitgevoerd voor bedrijven en publieke organisaties in Italië en in het buitenland (de Verenigde Staten, Canada, Argentinië, Mexico, Algerije, Engeland, Griekenland, Zwitserland en Duitsland). Sinds 1985 legt hij zich toe op humoristische illustraties en grafiek.
De schrijver Marco Balestracci, eveneens uit Castelfranco Veneto en een grote vriend van Alessandro Gatto, beschrijft de stijl van de kunstenaar en interpreteert het Florentijnse werk op deze manier:
“Er is geen bijzondere manier om een van de belangrijkste hedendaagse humoristische kunstenaars te worden. In het geval van Alessandro Gatto is het vooral zijn manier van denken die hem dat maakt. Toen hij de opdracht kreeg om het doek voor de restauratie van het borstbeeld van Cosimo II De’ Medici te schilderen, stond Gatto niet stil bij het beeld van de krijger aan de wapens. Helemaal niet. In plaats daarvan dacht hij dat Cosimo II, na meer dan 300 jaar lang Loggia del Grano te hebben geobserveerd van bovenaf over de Via de’ Neri, omdat hij door de restauratie verplicht was een tijdje bedekt te blijven, het leuk zou vinden om af en toe een kijkje te nemen buiten het laken om er zeker van te zijn dat alles beneden verloopt zoals het hoort. Bovendien vond de kunstenaar dat de hedendaagse Florentijnen, die hem zo lang zonder zijn handen hebben gezien, het leuk zouden vinden om de kenmerken van zelfs één van de handen van de Groothertog te zien. Het doek is het resultaat van deze overpeinzingen en het is deze eigenaardige manier van observeren van de wereld die de essentie van de kunst van Alessandro Gatto samenvat. Fantasie, inzicht, de snelheid van besluitvorming en uitvoering komen perfect samen in de 59-jarige. Dat zijn volgens Mario Monicell allemaal de kwaliteiten van het genie.”