Meer dan 170 kunstwerken, te zien in het Palazzo Brasch Museum van Rome, in de tentoonstelling “Canova. Eterna bellezza” (Canova. Eeuwige Schoonheid), zijn geselecteerd om de band van Antonio Canova met de stad Rome te tonen.
De band van Canova met de hoofdstad, haar uitzichten, architectuur en geheime plaatsen, wordt in deze tentoonstelling gepresenteerd door middel van schetsen, notities, marmers, maquettes en gipsen afgietsels in verschillende formaten: van de creatie van belangrijke marmeren beelden zoals Genio funerario Rezzonico, het werk voor de begrafenis-monumenten van Clemente XIV, Clemente XIII en de laatste Stuarts, tot de gepassioneerde aantekeningen over Apollo en Dafne door Bernini, geschreven in zijn reis-notitieboekje.
Deze tentoonstelling verdiept het perspectief van de kunstenaar en helpt de bezoeker om in het karakter te komen door middel van de lichtsystemen die herinneren aan de warme en intieme sfeer van de fakkels uit de XVIIIe eeuw die de kunstenaar gebruikt bij zijn bezoek aan het atelier in de straat van Colonnette.
Met geïmporteerde kunstwerken uit prestigieuze internationale collecties, “Canova. Eterna bellezza” onderzoekt de relatie tussen Oud en Modern in de Canoviaanse visie, gebaseerd op emulatie in plaats van het kopiëren of herstellen van het bestaande.
De Oudheid moet in het bloed worden geïnjecteerd – zei Canova – totdat het net zo natuurlijk aanvoelt als het leven zelf.
Er zijn dertien secties ontworpen om de relatie van de kunstenaar met de stad te verkennen, vanaf zijn eerste bezoek in 1779 tot de postmortale verheerlijking:
1. 1779: Canova in Rome
2. De creatie van de nieuwe tragische stijl
3. Canova en de Romeinse Republiek
4. Hercules en Lica
5. De Boksers
6. De perfecte theorie: Oud en modern in vergelijking
7. Canova en de San Luca Academie
8. Canova, Inspecteur van de fijne kunsten
9. Canova en de Pantheon bustes
10. Laatste kunstwerken voor Rome
11. Canova’s atelier
12. De Danser
13. Dood en verheerlijking
Canova’s biografie en creatief onderzoek van hem als kunstenaar en intellectueel betrokken bij het beheer en de bescherming van het cultureel erfgoed, bieden de mogelijkheid om de relatie tussen figuratieve kunst, literatuur en politiek te verkennen. Er is een sectie gewijd aan de link met Alfieri’s kunst, de tragedie van Antigone en het Griekse verhaal van Cupido en Psyche, samen met de visie op de temporele en religieuze macht in de sociale context van de tijd.
Antonio Canova Maddalena penitente Marmo, 95x70x77 cm The State Hermitage Museum, San Pietroburgo © Mimmo Jodice
Er wordt ook een groot inzicht gegeven in de relatie die Canova had met de vooraanstaande beeldhouwers die betrokken waren bij het maken van bustes voor de transformatie van het Pantheon van kerk naar wereldlijke tempel. De tempel was dus opgedragen aan de kunstenaars en de studenten van het Canova-atelier in de straat van San Giacomo, dat in die tijd een onvergelijkbare rijkdom aan creativiteit en kunstwerken had.
Antonio Canova Amore e Psiche Gesso, 148x68x65 cm Veneto Banca spa in L.C.A. Foto di Andrea Parisi
Aan het einde van de tentoonstelling is het mogelijk om de Danser met de handen op de heupen te bewonderen, geleend van het Hermitage Museum in St Petersburg. Een marmeren sculptuur van bijzondere waarde, geplaatst op een roterende voet zoals Canova dat wenste, in een ruimte vol met spiegels.
Antonio Canova (1757-1822) Danzatrice mani sui fianchi, 1806-1812 Marmo, 179x76x67 cm The State Hermitage (San Pietroburgo)* Photograph © The State Hermitage Museum, 2019 Foto di Alexander Lavrentyev
De tentoonstelling is te bezichtigen tot 15 maart 2020, met een kalender vol evenementen, samengesteld door professionals uit het veld en gewijd aan een aantal aspecten van Canova’s leven en kunstwerken: vriendschappen, sociale relaties, technische opmerkingen over het werk van de beeldhouwer, filosofische inzichten, artistieke avantgardes, politiek, diplomatie en historische gebeurtenissen.
Antonio Canova (1757-1822) Endimione dormiente, 1819 Gesso, 183x85x95 cm Possagno, Gypsotheca e Museo Antonio Canova 2019, Possagno (TV), Fondazione Canova onlus – Gypsotheca e Museo Antonio Canova | Archivio Fotografico interno Foto di Lino Zanesco
“Canova. Eterna bellezza”
Gepromoot door het Departement van Culturele Groei van de hoofdstad Rome
Ontwikkeld door het Capitool Superintendence of Cultural Heritage and Arthemisia
Georganiseerd met Zètema Cultuur Project
Gecurreerd door Giuseppe Pavanello
Gemaakt in samenwerking met de National Academy van San Luca en met het Gipsoteca Museum van Antonio Canova in Possagno.
Kunstwerken uit: Hermitage Museum in St. Petersburg, de Vatican Museums, Gipsoteca Museum of Antonio Canova in Possagno, Bassano del Grappa’s Civic Museum, Capitoline Museums, Venice’s Correr Museum, Naples Archeological National Museum, de Fine Art Academy in Bologna, Ravenna and Carrara, San Luca’s National Academy, Toulouse’s Museum of Augustins, Strada Nuova Museums – Tursi Palace in Genua, Civic Museum in Asolo.
Te bezichtigen tot 15 maart 2020 in het Museum van Rome.