Loading...

Het gebruik van kleuren bij het ontwerp van commerciële ruimtes is geen esthetische kwestie, zoals je al gauw geneigd bent om te denken, maar een kwestie van marketing en handel.

Het is in feite een krachtige psychologische factor die als hefboom werkt waardoor de beleving van een ruimte kan veranderen, het humeur van klanten beïnvloed kan worden en wat zelfs bepalend kan zijn voor het koopgedrag en dus ook de aankoopbeslissing.

Psicologia del Colore nel Commercio

Kleurenpsychologie in de commerciële branche

Zoals we al hebben gezien voor wat betreft het gebruik van kleuren in woningen, wordt er bij de psychologie die gerelateerd is aan het gebruik van bepaalde kleurenpaletten van uitgegaan dat deze de keuzes en de stemming van mensen kunnen beïnvloeden. Om kort te gaan, in de commerciële context kan de kleurkeuze doorslaggevend zijn om een speciale sfeer te creëren of om een bepaald gevoel op te wekken. Om enkele voorbeelden te geven: blauw straalt rust en vertrouwen uit, en daardoor komt het dat het vaak wordt gebruikt door bank- en verzekeringsmerken, terwijl rood, dat het idee van energie of urgentie overbrengt, vaak wordt gebruikt in fastfoodrestaurants of bij outletpromoties.

Microcemento Negozi di Abbigliamento

De impact van kleuren op verschillende soorten commerciële ruimtes

Kledingwinkels

In de kledingbranche worden vaak warme tinten gebruikt om een gevoel van opwinding en iets nieuws te suggereren; andere zaken gebruiken in plaats daarvan neutrale en aardse tinten om een sfeer van exclusiviteit en luxe op te roepen. Tegelijkertijd helpt het strategische gebruik van verlichting de beleving van de productkwaliteit en zelfs de beleving van de prijs te beïnvloeden.

Ideal Work for Ristoranti e Caffè

Restaurants en cafés

Kleuren spelen ook een cruciale rol binnen het ontwerp van restaurants, bars en cafés.

Zelfs in de meest gewone collectieve verbeelding kunnen kleuren zoals groen en bruin gevoelens van natuurlijkheid en frisheid oproepen; het is dan ook niet ongewoon om deze kleuren aan te treffen in horecazaken die vooral gerelateerd zijn aan gezonde, biologische en veganistische voeding. Als tegenhanger wordt er in eethuizen, broodjeszaken en fastfoodketens uitgebreid gebruik gemaakt van kleuren zoals oranje en rood, omdat – zoals ook blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Parma dat gepubliceerd is in het blad Appetite – deze tinten de kracht zouden hebben om de eetlust te stimuleren.

Ideal Work for uffici

Kantoren en bedrijfsruimtes

Volgens theorieën op het gebied van kleurentherapie kunnen kleuren het gedrag van mensen op de werkvloer bepalen. In kantoren kan kleur bijvoorbeeld de productiviteit en het welzijn van de werknemers beïnvloeden. Kleuren zoals blauw en groen verbeteren de concentratie en verminderen stress, waardoor ze optimaal zijn voor werkomgevingen. Aan de andere kant kunnen levendige kleurstellingen zoals geel of oranje de creativiteit stimuleren, waardoor ze perfect zijn voor gebruik in vergaderruimtes, creatieve ruimtes en soortgelijke ruimtes.

Effecten van kleur op de beleving van de ruimte

Zelfs de fysieke beleving van de ruimte kan aanzienlijk worden veranderd door het gebruik van kleuren. Lichte en heldere tinten kunnen een ruimte groter en luchtiger laten lijken, terwijl donkere kleuren de neiging hebben de ruimte visueel te verkleinen. Dit concept kan strategisch worden gebruikt om de beleving van bepaalde gedeeltes in een commerciële ruimte te veranderen, waardoor specifieke elementen benadrukt of afgezwakt kunnen worden.

Microcemento

Strategieën voor kleurimplementatie

Analyse van de doelgroep

Voordat er voor een kleurenpalet wordt gekozen, is het essentieel om inzicht te krijgen in de doelgroep en het beoogde gebruik dat je van het betreffende gedeelte wilt maken. Er moet rekening worden gehouden met factoren zoals leeftijd, geslacht, culturele voorkeuren en dagelijkse gewoonten. Alleen diepgaand onderzoek naar deze aspecten kan de keuze van de meest effectieve kleuren voor een specifiek publiek aansturen.

Consistentie met de merkidentiteit

De gekozen kleuren moeten consistent zijn en dus kloppen met de identiteit en de waarden van het bedrijf of het merk. Dit helpt om merkherkenning op te bouwen en creëert ook een kloppende en consistente ervaring voor de klant. Kloppende kleuren op alle contactpunten met de klant versterkt het merkgeheugen en helpt vertrouwen op te bouwen.

Gebruik van contrasten en accenten

Het gebruik van contrast en verscheidenheid kan de aandacht van de klant op specifieke afdelingen of producten vestigen. Dit kan met name nuttig zijn om aanbiedingen, nieuwtjes of bestsellers (bijvoorbeeld in een boekwinkel) onder de aandacht te brengen. Een goed geplande balans tussen basiskleuren en accenten kan de routing door de commerciële ruimte intuïtief en plezierig maken.

Kleuren en ontwerp van Ideal Work

We hebben dus begrepen hoe cruciaal de capaciteit is om in het landschap van eigentijds ontwerp en architectuur van commerciële ruimtes de ruimte op een persoonlijke manier in te delen door kleuren te gebruiken.

Ook vanuit dit perspectief biedt Ideal Work een uitgebreid assortiment kleuropties en unieke texturen, waarmee elk oppervlak van gedaante kan veranderen. Van de lichte en natuurlijke nuances uit de Terrae lijn, die geïnspireerd zijn op de aarde en haar landschappen, de texturen van microcement tot de dynamische en veelzijdige opties van de diverse lijnen, biedt Ideal Work een universum aan mogelijkheden om commerciële ruimtes te creëren die de aandacht trekken en de verbeelding stimuleren.

Onze kleurencollectie, die met uiterste zorg ontworpen is, maakt het mogelijk om ruimtes te creëren die ertoe kunnen bijdragen om de identiteit van een merk te weerspiegelen, de gebruikerservaring te verbeteren en op harmonieuze wijze de dialoog aan te gaan met de omringende architectuur. Elke tint is ontworpen om niet alleen een uitgebreid aanbod op esthetisch vlak te bieden, maar ook om garant te staan voor duurzaamheid en sterkte, wat fundamentele kenmerken zijn voor commerciële ruimtes. De benadering van Ideal Work ten aanzien van de kleuren van de oppervlakken getuigt van de inzet van het bedrijf op het gebied van onderzoek en ontwikkeling om tot geavanceerde oplossingen te komen, die aan de eisen van de meest veeleisende vakmensen kunnen voldoen en kunnen anticiperen op de ontwerptrends.

Kom meer te weten over ons aanbod en doe inspiratie op voor je volgende project door een bezoekje te brengen aan de site Ideal Work – Kleuren en contact met ons op te nemen.