De tentoonstelling “Roy Lichtenstein. Multiple Visions” is tot en met zondag 8 september 2019 te zien in het MUDEC Museum in Milaan. Voor de grote Amerikaanse kunstenaarsfans en voor Pop Art liefhebbers is dit evenement niet te missen.
Om deze grote tentoonstelling in Milaan te realiseren hebben de Roy Lichtenstein Foundation, de National Gallery of Art, Minneapolis Walker Art Center, de Carmignac en Ryonbi Foundations en de Gemini G.E.L. Collection bijna 100 kunstwerken verscheept, waaronder groot formaat prints, sculpturen, wandtapijten, video’s en foto’s die in de jaren vijftig zijn ontwikkeld.
“De tentoonstelling belicht, door de ogen van Roy Lichtenstein, hoe de elementen van verschillende culturen samenkomen in zijn werk van sloop, reconstructie en uitwerking van het beeld op de manier van de popart, via zijn zeer persoonlijke taal: van de geschiedenis van het ontstaan van de Verenigde Staten tot de avonturen in het Verre Westen. Van de volksuitingen en de etnografische kunst van de indianen tot de popcultuur explodeerde na de groei van de wereldeconomie in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. Van de Europese kunstcultuur tot de avant-gardes van de contemplatieve geest van de oostelijke landschappen.”
Voor Roy Lichtenstein zijn de pers en de mechanische reproductie waardevolle inspiratiebronnen: de kopieën van een origineel idee worden zelf het esthetische verlengstuk van zijn eigen werk en zijn genialiteit.
De tentoonstelling ontwikkelt verschillende formele interpretaties van het onderwerp, de “visies”, en toont de evolutie van de kunstenaar naar de mechanische reproduceerbaarheid van het kunstwerk: van de eerste projecten waarbij hij de Europese abstractie koppelde aan de werken van de literatuur en de Amerikaanse cultuur tot de interpretatie van de indiaanse decoraties en patronen, geherinterpreteerd op een popmanier. Van de objecten waarin kleur dominant is, zoals in “Stilleven” foto’s, tot de reflectie van de spiegel als object niet-object in “Mirrors”. Van actiestrips tot de representatie van het vrouwelijke figuur in de maatschappij van de jaren ’60 en ’90.
Een belangrijke nadruk wordt gelegd op het project “Interiors”, dat tot stand is gekomen dankzij de combinatie van verschillende druktechnieken zoals lithografie, xylografie en zeefdruk: “Al mijn onderwerpen zijn tweedimensionaal – herinnert Lichtenstein – of zijn in ieder geval het resultaat van tweedimensionale bronnen. Met andere woorden, zelfs als ik een kamer portretteert, zal het het beeld zijn van een kamer die ik uit een advertentie in een telefoonboek heb gehaald, wat een tweedimensionale bron is”.
De aandacht wordt dan getrokken door de “Landscapes”, waar het experimenteren met innovatieve materialen voor de reproductie begint. Dergelijke materialen zijn bijvoorbeeld Rowlux, een lenticulair plastic dat wordt gebruikt voor zijn bijzondere capaciteit om de toeschouwer het idee van beweging te geven: “Deze plastic platen waren perfect om de lucht en het water af te beelden, twee bewegende elementen die voortdurend veranderen voor onze ogen”.
De tentoonstelling wordt afgesloten met enkele artistieke herinterpretaties van de avant-gardistische thema’s en kunstwerken uit de XXe eeuw en de driedimensionale evolutie van de archetypische penseelstreken uit de jaren ’60: “Het idee is dat een lijn overal kan beginnen en dan alle vormen van een beeld kan tekenen. Ik voelde me erg aangetrokken tot dit idee, omdat het leek op een manier om een absoluut doelloos abstract beeld te creëren”.
De tentoonstelling is samengesteld door Gianni Mercurio, een geleerde van Lichtenstein en auteur van het boek “Roy Lichtenstein”.
“Meditations on Art”, Milaan, La Triennale Foundation, 2010 – gepromoot door de Milaanse gemeente Milano-Cultura en door 24 ORE Cultura-Gruppo 24 ORE, die ook de producent ervan is, voor de conceptie van MADEINART.