We hadden al de gelegenheid om enkele symbolische gebouwen van het Brutalisme in het voormalige Joegoslavië te ontdekken dankzij een interessant project van de Servische fotograaf Jovana Mladenovic, maar de charme van deze stijl, die eind jaren veertig werd geboren, heeft ons niet alleen geboeid.
Veel van deze adembenemende voorbeelden van de brutalistische beweging, ontworpen door architecten die niet heel bekend zijn en afkomstig uit een land dat niet meer bestaat, zijn de hoofdrolspelers van “Toward a Concrete Utopia”: Architectuur in Joegoslavië, 1948-1980″ in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York.
De tentoonstelling is een diepgaande studie van de indrukwekkende betonnen structuren van het voormalige Joegoslavië, die zijn ontstaan tijdens de jaren van het communisme en die hun sporen hebben nagelaten in de Balkan-regio’s van Midden- en Zuidoost-Europa.
“Toward a Concrete Utopia” omvat meer dan 400 tekeningen, modellen, foto’s en films uit verschillende gemeentelijke archieven, privé-collecties en musea, waarin werken van belangrijke architecten zoals Bogdan Bogdanović, Juraj Neidhardt, Svetlana Kana Radević, Edvard Ravnikar, Vjenceslav Richter en Milica Šterić zullen worden opgenomen.
Met deze tentoonstelling wil het MoMA het uitzonderlijke werk van de architecten van het socialistische Joegoslavië, zoals de sculpturale interieurs van de Witte Moskee van Šerefudin in Bosnië, de reconstructie van de stad Skopje, gebaseerd op het metabole ontwerp van Kenzo Tange en de nieuwe stad Novi Beograd met zijn enorme woon en openbare blokken, aan het grote internationale publiek bekend maken.
De tentoonstelling “Toward a Concrete Utopia” opent haar deuren van 15 juli 2018 tot 13 januari 2019.